boka

Anmäl dig yoga till hösten 2018.

 

Woman doing yoga on jettyHöstens Schema 2018

Måndagar 19:00 Medicinsk Yoga start 27 aug
Tisdagar 18:45 -20:15 Vinyasa Flow Virya  Nybörjare (Full)
Tisdagar 17:00-18:30 Vinyasa Flow Viryayoga Fortsättning (Agneta Wennerbo) 21 aug
Ondagar 19:15-20:30 Kundalni (Lena Johansson Dechateau), Följande datum 12 ggr: (5 sept,12 sept,19 sept,26 sept,10 okt,17 okt,24 okt,7 nov,14 nov,28 nov,12 dec,19 dec)
Fredagar 19:15 Hathayoga  (Ana Trallero) Nybörjare/fortsättning start 7 sept
Söndagar 17:00-18:30 Yin Yoga (Beatrice) start 16 sept

 PS. Följ med oss på en hälsoresa med massor av yoga och pilates 10-17 November till Mallorca. Läs mer under fliken Resa

Virya Yoga

Viryayoga förenar det bästa från två världar. De kunskapsbaserade, systematiska västerländska perspektiven samsas med det holistiska och andliga österländska. Inom Viryayoga är vi intresserade av hur kroppen fungerar, hur leder och muskler böjs, sträcks och ansträngs. Men vi är också övertygade om att det inre är minst lika viktigt och hur yogans urgamla läror kan göra oss nutida människor gladare, lugnare och mer harmoniska. Vi bryr oss både om ligament och de stora livsfrågorna. Ordet virya betyder kraft, energi och entusiasm på sanskrit. Viryayoga både ger och är exakt det.

Kundalini Tantra

Detta är en metod av en professor från Bali. Det är en typ av yoga som kombinerar kundalini, Astanga, Hatha och Sivananda. Du flödar i rörelsen hela tiden och gör att du släpper spänningar. Detta är en teknik och ett system som inriktar sig på healing. Med den här tekniken så kan yogautövare på kort tid känna energin flödar i kroppen och att organen jobbar bättre.

Medicinsk yoga

Mediyoga  är en medicinsk och terapeutisk yoga som används i svensk sjukvård. Det är en lugn och djupgående yoga, som alla kan göra . Det långa djupa yogiska andetaget är grunden i Mediyoga. Passen består av enkla, inkännande rörelser, långa djupa andetag i takt med rörelserna,  därefter en djupavslappning och som avslutning alltid en meditation. Du kommer att känna hur musklerna slappnar av,  hur lugnet infinner sig och du hittar en inre balans att ta med dig i vardagen. Passen går mycket bra att utföra sittandes på stol, och om det behövs, modifierar vi rörelserna så att det passar just dig. MediYogan har visat sig ha tydliga mätbara effekter på ökad hälsa och välbefinnande och hjälper dessutom mot en rad besvär och har bevisad effekt på: Hjärt/kärl-besvär, stress/utbrändhet, huvudvärk/migrän, rygg- och nackbesvär, övergångsbesvär, sömnproblem mm

Yin yoga

Yinyoga  är passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Lärare
Beatrice Davidoff
Hon har även senioryoga. Beatrice har yogat i över 15 år och utbildade sig till hathayoga instruktör för 8 års sen. Därefter utbildade hon sig  i yinyoga som är nu är en av hennes favoriter.  Hon har drivit sin egen yogastudio i Nynäshamn men tar det lugnt nu och har klasser på Fridens.

Kundalini Yoga

Många kundaliniyoga-övningar är resultatinriktade. Genom att regelbundet utöva yoga kan du öka ditt medvetande och påverka din livsstil, dina handlingar och känslolägen. Du blir mer balanserad, fokuserad och får ökad självinsikt och livsglädje.
 När vi arbetar med blockeringar och går igenom motstånd, kroppsliga såväl som mentala, kan vi uppleva att ’det lossnar’ och vi känner oss glada, energiska och starka!

Kundaliniyogan är en yoga för alla. Du gör yoga efter dina egna förutsättningar. I yogan finns inga rätt eller fel. Välkommen precis som du är!